A history of architecture in 100 buildings

Tilgjengeleg som:

Om boka

• Arkitektur - Historie
Dan Cruickshank mener at historien om arkitektur også er historien om politikk, økonomi, religion, vitenskap, økologi, og kunst og kultur generelt. At arkitektur er et direkte speilbilde av menneskenes ønsker, bekymringer og forventninger. Forfatteren undersøker menneskehetens mest imponerende kreasjoner. Ikke bare bastionene bygget i forsvar og aggresjon, boliger for gudene og de døde, templer for handel og kunst, palasser for demonstrere smak, makt og rikdom, eller helligdommer av vitenskap og politikk - men også storindustriens bygg, og bygg som representerer fysisk og åndelig undertrykkelse. Boka er strukturert etter tema og undersøker arkitekturhistorien gjennom pionerer, visjonære, tragedier, antikken, retorikk, skala, overlevelse og rekonstruksjon.

Utgåver