Konsertar  •  Klassisk musikk

Standardtittel:Konserter klaver, orkester, nr. 27, K595, B-dur

Lån musikk

Om musikken

Denne innspillingen er den siste av tre CD-er der Freiburg Barokkorkester spiller konserter av Mozart. Hans siste instrumentale verk, "Klarinettkonsert i A-dur", K.622, ble skrevet bare noen få måneder etter den siste klaverkonserten, "Klaverkonsert nr. 27 i B-dur", K.595 fra 1791. I begge konsertene har solistene på denne innspillingen tatt for seg de originale manuskriptene for å avdekke detaljer om Mozarts egen framførelsespraksis. Solister på denne utgivelsen er Loronzo Coppola og Andreas Staier. Klarinettisten Lorenzo Coppola studerte under Eric Hoeprich ved Musikkonservatoriet i Haag. Siden da har han vært en av de mest etterspurte klarinettistene. Pianisten Andreas Staier startet sin solokarriere i 1986 og har siden da gjort seg bemerket i tolkningen av barokk, klassisk og romantisk repertoar.