Biletbok  •  3 – 8 år

Daniela Kulot

Originaltittel:Nasebohren ist schön

Lån boka

Pille seg i nesa får hverken Frosk, Mus eller Elefant gjøre. Da kan fingerensette seg fast i froskenesa, snabelen brekke eller musegutt få nesetippbetennelse, bedyrer foreldrene. Men de gamle besteforeldrene i parken piller seg jo og er fortsatt helt ok, så da.... Foreldres bruk av hvite løgner i sin oppdragelsestaktikk avsløres her i en enkel historie med mange glimt i øyet. Dette gjelder ikke minst i de store, fargesprakende illustrasjonene, malt på brunt innpakningspapir. Bildene er lett naivistisk,enkle i form og uttrykk og med konturstrek som gir et stramt, ledig inntrykk. Dyrene framstilles morsomt og levende som "personer" med sine særtrekk. Boka er et lite, fornøyelig spark til autoritetene. Damm, 1997. [[14[;] bl.,kol.ill.