Sola er en feit gud

• Gutar
  • Ungdom - Oslo
  • 1990-talet
Dama har slått opp, men det som virkelig svir er avskjedsordene: "Du er så barnslig". På toppen av en grønn silobygning på Grünerløkka sitter 16 år gamle Adam og gjør opp status, dagdrømmer og samtaler med Sola og bestemmer seg for å bruke sommeren til å bli voksen. En omfattende liste utarbeides over det som må til. Her er alt fra "de enkle tinga" til "det som koster kalorier og svette": Steke den perfekte biff, røke sigar, drite seg skikkelig ut, ha et ordentlig voksent forhold til ei jente, våge det jeg er mest redd for m.m. Planmessig og med stort pågangsmot gjennomføres prosjektet, og han blir godt hjulpet av en voksen mann som i kontrast til Adam leter etter tapt ungdom. Men lærdommen er at "du blir ikke voksen på noen uker". Til å berette sin historie har jeg-personen valgt Ewo. Fortellerstilen er original, morsom, frisk og preget av ungdommelig sjargong som skaper nærhet og framhever at dette er Adams historie - selv om Adam ikke syns forfatteren har truffet helt bestandig. Han har hentet inspirasjon fra bøker til andre forfattere, fra musikk og matlaging, og brukt dette på en vellykket måte. Adams familie er fire, fargerike individualister som krydrer hverdagen med diverse godmodige spark, men trives i hverandres selskap. Dette er fornøyelig og varmt skildret i likhet med personene og miljøet i denne vellykka boka om å bli litt voksen.